Blar i USN Open Archive på forfatter "Ulvestad, Jorun Margrethe"
-
Bruk av nettverk i kvinners karriereutvikling mot professor- og dosentstillinger i akademia
Ballangrud, Brit Bolken; Svenkerud, Sigrun; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)I akademia har det vært tradisjon for å assosiere karriere og avansement med personlig talent og særlige kompetanser, og noe som gjerne har blitt forstått som den enkeltes ansvar. Karriereutvikling i Norge blir imidlertid, ... -
Fremad i alle retninger! Implementering av et kjønnsbalanseprosjekt i akademia
Ulvestad, Jorun Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg meningsskaping blant mellomledere i en norsk høgskole i forbindelse med implementeringen av et kjønnsbalanseprosjekt. Med utgangspunkt i samtaler i fokusgrupper og Karl E. Weicks (1995) ... -
Kvinnelige forskeres forventninger til professorrollen
Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2019)Vi undersøker hvordan den nye professorrollen oppleves av kvinner som er på vei inn i professorstillinger sett i lys av reformene i universitets- og høgskolesektoren de seneste årene. Betraktningene til de fremtidige ... -
Myter i omløp - det annet kjønn i akademia
Ulvestad, Jorun Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen løfter jeg fram en rekke myter om kvinnelige forskeres kompetanse- og karriereløp til toppnivå i akademia, og trekker linjer til kjønnsforskning, politisk historie og filosofi. Implisitt i artikkelen ... -
Spenninger i den språklige samfunnsveven : en kritisk analyse av politiske tekster om foreldre, oppvekst og barnevern
Ulvestad, Jorun Margrethe (Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo;127, Doctoral thesis, 2010) -
Vestfold som velferdssamfunn : et kunnskapsgrunnlag for samarbeid mellom Velferdssamfunnet og Høgskolen i Vestfold : programnotat, februar 2010
Arntzen, Annett; Ulvestad, Jorun Margrethe (Notat;1/2010, Working paper, 2010) -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
Kallerud, Ida Grønnevik (Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ...