• Kroppsøving med øving i fokus? 

      Fossheim, Synne (Master thesis, 2023)
      Skolen er stadig i endring og utvikling, og gjennom fagfornyelsen har øvingsbegrepet fått større plass i kroppsøvingsfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er et økende behov for å belyse dette begrepet nærmere for å ...
    • Kroppsøving utendørs: Aktualisering av potensielle affordances i skolens uteområde i kroppsøving 

      Snortheimsmoen, Hege; Hønnåshagen, Nina (Master thesis, 2022)
      Oppgavens hensikt er å belyse hvordan kroppsøvingslærere kan bruke skolenes uteområder for å lage en mer variert undervisning, men også hvordan elever og kroppsøvingslærere sammen kan se flere muligheter i uteområdet. ...
    • Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2 

      Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Carlsen, Kari; Husebø, Øyvind; Ouff, Susanne Moen; Randers-Pehrson, Anniken; Møller-Skau, Marie; Thorrud, Simen; Weum, Kaja Bråthen; Ørbæk, Trine (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131, Report, 2023)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, ...
    • De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20 

      Borgen, Jorunn Spord; Murtnes, Åsve; Bergsland, Jon Einar; Bottolfs, Marthe; Carlsen, Kari; Husebø, Øyvind; Ouff, Susanne Moen; Randers-Pehrson, Anniken; Møller-Skau, Marie; Thorrud, Simen; Weum, Kaja Bråthen; Ørbæk, Trine (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130, Report, 2023)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire ...
    • Steder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet 

      Murtnes, Åsve; Jørgensen, Kari-Anne; Birkeland, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne artikkelen utforskes teoretiske og empiriske perspektiver på sted i undervisningssammenheng, og det stilles spørsmål om hvordan læringsarenaer i naturen kan forstås som sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. ...
    • Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving 

      Henriksen, Nicholas Henrik (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ...