Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 9708-9727 av 9792
-
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ... -
Å sette ord på følelser – en studie av didaktiske muligheter i samtidslitteratur for elever på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Gjennom en kvalitativ tekstanalyse av to bildebøker, undersøker jeg hvilke muligheter som finnes i skolens arbeid med hjelpe elevene til å sette ord på følelser, og utvikling av elevers følelseskompetanse. Formålet med ... -
Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Bakgrunn: Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med ... -
Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skrive med ledsager: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke skriveopplæring i engelsk blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole?
(Master thesis, 2018)Sammendrag Denne masteravhandlingen handler om hvordan sjangerpedagogikken som metode kan styrke skriveopplæring i engelsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Problemstillingen lyder: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke ... -
Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ... -
Å strikke og binde sammen: Eksperimenterende utprøvinger i samspill
(Master thesis, 2016)Tema for masteravhandlingen er Å strikke og binde sammen- eksperimenterende utprøvinger i samspill. Utforskningen har vært en studie i egen og andre menneskers skapende læreprosesser og interaksjon i sosiale omgivelser. ... -
Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen – evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Strukturerte intervensjonsprogrammer som implementeres i barnehager er ofte ikke tilpasset barnehagenes ulike kontekster og kompleksitet. Denne studien drøfter muligheter og barrierer i et intervensjonsdesign der ... -
Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ... -
Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole: En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elever ved to videregående skoler
(SFPR-Forskningsrapport; 2-2016, Research report, 2016)Å ta opp uro – en tilnærming for å hindre frafall blant elever i den videregående skole. En studie om opplæring, bruk og veiledning om å ta opp uro for elver ved to videregående skoler. Bakgrunn: Bakgrunnen for denne ... -
Å tegne i Naturfagsundervisningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke muligheter og utfordringer knyttet til det å tegne i naturfag. Dette blir studert i en undervisningsøkt som der elevene skal tegne en modell av drivhuseffekten. Undervisningsopplegget ... -
Å tenke i, og utenfor fuglekassen! Funksjonstenkning som tverrfaglig didaktisk verktøy for å ivareta fuglene, og utvikle økosofi
(Master thesis, 2021)Mitt prosjekt og denne masteren har tatt form ved at jeg som fremtidig lærer tar et steg tilbake og ser hvilke muligheter som ligger i den tradisjonelle oppgaven å lage fuglekasse. Det personlige prosjektet bygger på omsorg ... -
Å tilpasse opplæringen - for alle
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring er et komplekst og omfattende begrep, og det å gå fra tilpasset opplæring som begrep til noe som skal realiseres i praksis er utfordrende. På bakgrunn av dette har jeg hatt et ønske om å lære mer om ... -
Å tilrettelegge individuelt tilpasset rehabiliteringstjeneste for eldre slagrammede i rehabiliteringsavdelingen på dagens sykehjem - det tverrfaglige teamets erfaring
(Master thesis, 2024)Et tverrfaglig team spiller en avgjørende rolle i rehabiliteringen av personer etter hjerneslag. Samhandlingsreformen, implementert i 2012, har som mål å tilby bærekraftig og helhetlig omsorg med fokus på pasientsikkerhet. ... -
Å tolke, forstå og vurdere visuelle omgivelser. Å bruke den grunnleggende ferdigheten lesing i kunst og håndverk
(Master thesis, 2022)Avhandlingen er en tilstandsrapport for hvordan elver på mellomtrinnet bruker den grunnleggende ferdigheten lesing til å forstå og tolke bilder i kunst og håndverk. Gjennom ni intervjuer med elever på mellomtrinnet har jeg ... -
Å undersøke elevers holdninger til Matematikkfaget - hva vi "vet" og hva vi "finner"
(Working paper, 2002) -
Å undervise i programmering uten formell kompetanse etter fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er å se på hvordan det er å undervise i programmering uten formell kompetanse etter Kunnskapsløftet (LK20). I Fagfornyelsen 2020 ble programmering en del av den nye lærerplanen, som ble innført ... -
Å utvikle digital kompetanse gjennom refleksjon over kroppslige og emosjonelle erfaringer – en lærerutdanners erfaringer
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen stilles det spørsmål om hvordan refleksjoner over kroppslige og emosjonelle erfaringer kan ha betydning for utvikling av lærerutdanneres digitale kompetanse. Datamaterialet i denne autoetnografiske studien ... -
Å veve fram følelser: Dialog gjennom kunst, om utfordringer i vår samtid
(Master thesis, 2020)I dette masterprosjektet valgte jeg å tilnærme meg det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på ulike måter. Jeg ville undersøke på hvilke måter en skapende prosess kan utforske meninger og følelser rundt en ...